Suatu hari Ketika Tarawih

Masjid bukan hanya tempat perjumpaan orang-orang tua!

"Dik, ngantuk ke? Duduk kat belakang lah," kata seorang mak cik ketika solat tarawih kepada saya.

Saya membatu. Beralih tidak, bercakap tidak.

Kemudian, saya beralih pandangan di saf belakang. Saf kanak-kanak, sekitar tahap satu sekolah rendah agaknya. Kadangkala mereka berdiri, tetapi kebanyakannya bermain. Sekejap solat, kemudian bermain.

Saya akui, ketika itu, memang mengantuk sekali. Kehadiran dan penyapaan 'mak cik' tadi telah menyegarkan kembali. Hilang rasa mengantuk serta merta. Kelibat 'mak cik' itu hanya kelihatan sesudah selesai solat Isya' berjamaah.


SALAH KONSEP

Ada dua peristiwa yang tak sepatutnya berlaku dalam peristiwa di atas. Namun, itulah realiti yang berlaku dan banyak dilakukan oleh golongan berfahaman Kaum Tua.

Pertama, solat Isya' tak perlu berjamaah, manakala solat Tarawih, mesti bersama imam. Aduhai, apa punya jenis Fiqh Aulawiyyat yang mak cik ni guna.

Keduanya, kanak-kanak tidak dibenarkan berada di saf bersama orang dewasa. Malah, ada sesetengah Kaum Tua yang memarahi, menjerkahi, menghalau dan memaki hamun kanak-kanak yang bermain-main di dewan solat.

Kesannya, dewan solat dimakmurkan oleh orang-orang yang lanjut usia.

Saya ketika itu sudahpun berada di sekolah menengah, masih dihalau ke belakang bersama kanak-kanak. Relevankah?

Apa rasionalnya?

Kanak-kanak yang diherdik akan menyimpang memori itu hingga mereka meningkat dewasa. Pengalaman pahit sangat sukar untuk dilupakan.

Betulkan yang biasa, biasakan yang betul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Pesanan daripada anda dialu-alukan. Semoga Allah memberkati anda!